Publications

Bergman, M. M., Bergman, Z., Liu, B., Arora, B., Hou, S. und Sengupta, R. (2020) «The Business-Society Nexus for the 21st Century», Journal of Sustainability Research, S. e200004. doi: 10.20900/jsr20200004.   
Bergman, M. M., Bergman, Z., Teschemacher, Y., Arora, B., Jyoti, D. und Sengupta, R. (2019) «Corporate Responsibility in India: Academic Perspectives on the Companies Act 2013», Sustainability. MDPI, 11(21), S. 5939. doi: 10.3390/su11215939.   edoc
Bergman, Z. und Bergman, M. M. (2019) «A Case Study of the Sustainable Mobility Problem-Solution Paradox: Motility and Access of Metrorail Commuters in the Western Cape», Sustainability. MDPI, 11(10), S. 2842. doi: 10.3390/su11102842.   edoc
Lau, C. L. L., Bergman, Z. und Bergman, M. M. (2019) «Environmental Protection and Corporate Responsibility: The Perspectives of Senior Managers and CxOs in China», Sustainability. MDPI, 11(13), S. 3610. doi: 10.3390/su11133610.   edoc
Bergman, Z., Bergman, M. M. und Thatcher, A. (2019) «Agency and Bandura’s Model o f Triadic Reciprocal Causation: An Exploratory Mobility Study Among Metrorail Commuters in the Western Cape, South Africa», Frontiers in Psychology. Frontiers Media , 10, S. 411. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00411.   edoc
Bergman, M. M. (2019) «Sozialwissenschaftliche Sichtweisen auf Gesundheits- und Krankheitstrends in der Schweiz», Forschungskonzept Gesundheit 2021-2024. Bundesamt für Gesundheit, S. 10-14.   edoc
Bergman, Z., Teschemacher, Y., Arora, B., Sengupta, R., Leisinger, K. M. und Bergman, M. M. (2019) «Developing the business-society nexus through corporate responsibility expectations in India», Critical Perspectives on International Business. Emerald. doi: 10.1108/cpoib-12-2017-0087.   
Bergman, Z., Bergman, M. M., Fernandes, K., Grossrieder, D. und Schneider, L. (2018) «The Contribution of UNESCO Chairs toward Achieving the UN Sustainable Development Goals», Sustainability. MDPI, 10(12), S. 4471. doi: 10.3390/su10124471.   edoc
Bergman, M. M. (2018) «The Century of Migration and the Contribution of Mixed Methods Research», Journal of Mixed Methods Research. SAGE Publications, 12(4), S. 371-373. doi: 10.1177/1558689818801737.   edoc
Bergman, M. M., Bergman, Z. und Berger, L. (2017) «An Empirical Exploration, Typology, and Definition of Corporate Sustainability», Sustainability. MDPI, 9(5), S. 753. doi: 10.3390/su9050753.   edoc | Open Access
Bergman, M. M. (2016) «Mixed methods research and designs», Swiss Sociological Association Bulletin. Schweizerische Gesellschaft für Soziologie, (150), S. 12-15.   edoc
Hupka-Brunner, S., Samuel, R. und Bergman, M. M. (2016) «Der Einfluss der sozialen Herkunft auf postobligatorische Bildungsverläufe in der Schweiz», in Scharenberg, K., Hupka-Brunner, S., Meyer, T., und Bergman, M. M. (Hrsg.) Transitionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter: Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE. Zürich: Seismo, S. 45-74.   edoc
Scharenberg, K., Meyer, T., Hupka-Brunner, S. und Bergman, M. M. (2016) «Transitions in youth and young adulthood in the light of the TREE data: National and international research perspectives on educational inequalities and institutional factors», in Scharenberg, K., Hupka-Brunner, S., Meyer, T., und Bergman, M. M. (Hrsg.) Transitionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter: Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE. Zürich: Seismo, S. 17-20.   edoc
Scharenberg, K., Hupka-Brunner, S., Meyer, T. und Bergman, M. M. (Hrsg.) (2016) Transitionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter. Zürich: Seismo ( Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE). Verfügbar unter: http://www.tree.unibe.ch/the_project/aktuelles/new_publication_with_tree_results/index_eng.html.   edoc
Bergman, M. M., Berger, L., Leisinger, K., Zhang, J., Liu, B. und Bergman, Z. (2015) «How well do Chinese corporate responsibility expectations map onto an international corporate responsibility scale?», Umweltwirtschaftsforum = uwf. IUWA, 23(4), S. 191-196. doi: 10.1007/s00550-015-0373-4.   edoc
Bergman, Z., Bergman, M. M., Liu, B. und Zhang, J. (2015) «The Roots of Corporate Philanthropy in China», Journal of International Business Ethics. American Scholars Press, 8(1), S. 3-27.   edoc
Bergman, M. M., Leisinger, K. M., Bergman, Z. und Berger, L. (2015) «An Analysis of the Conceptual Landscape of Corporate Responsibility in Academia», Business and Professional Ethics Journal. Philosophy Documentation Center, 34(2), S. 165-193. doi: 10.5840/bpej20157728.   edoc
Samuel, R. und Bergman, M. M. (2015) «Education, skills, and social progress: Evidence from the Swiss Youth Cohort TREE», in Skills for social progress: the power of social and emotional skills. Paris: OECD Publishing (OECD Skills Studies ), S. 140. Verfügbar unter: http://www.oecd.org/edu/ceri/skills-for-social-progress-key-messages.pdf.   edoc
Hupka-Brunner, S., Grunder, H.-U., Bergman, M. M. und Imdorf, C. (Hrsg.) (2015) Qualität in der Bildung. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.   edoc
Bergman, M. M. und Bergman, Z. (2015) «The imaginary of the train of the future in South Africa: From public access to social exclusion», World Transport Policy and Practice. World Transport Policy and Practice, 21.3, S. 23-34.   edoc
Hupka-Brunner, S., Imdorf, C., Grunder, H.-U. und Bergman, M. M. (2015) «Zur Einführung : der Qualitätsdiskurs im Bildungsbereich : eine kritische Bestandsaufnahme», in Qualität in der Bildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, S. 7-12.   edoc
Samuel, R. und Bergman, M. M. (2015) «Zukunftsaspirationen junger Erwachsener in der Schweiz», ch-x Werkstattbericht.   
Samuel, R. und Bergman, M. M. (2015) «A quoi les jeunes adultes en Suisse aspirent pour leur avenir?», ch-x Rapport d’activités.   
Samuel, R. und Bergman, M. M. (2015) «A che cosa aspirano i giovani adulti in Svizzera per il loro avvenire?», ch-x Rapporto di lavoro.   
Keller, A. C., Bergman, M. M., Heinzmann, C., Todorov, A., Weber, H. und Heberer, M. (2014) «The relationship between hospital patients’ ratings of quality of care and communication», International journal for quality in health care, 26(1), S. 26-33. doi: 10.1093/intqhc/mzt083.   edoc
Berger, L., Bergman, M. M., Bergman, Z., Leisinger, K. und Ojo, E. (2014) «The influence of context and culture on corporate responsibility expectations in South Africa», Journal of international business ethics, 7(2), S. 3-21. Verfügbar unter: http://www.researchgate.net/publication/273579806_The_Influence_of_Context_and_Culture_on_Corporate_Responsibility_Expectations_in_South_Africa.   edoc
Schwiter, K., Hupka-Brunner, S., Wehner, N., Huber, E., Kanji, S., Maihofer, A. und Bergman, M. M. (2014) «Warum sind Pflegefachmänner und Elektrikerinnen nach wie vor selten? Geschlechtersegregation in Ausbildungs- und Berufsverläufen junger Erwachsener in der Schweiz», Schweizerische Zeitschrift für Soziologie. Seismo, 40(3), S. 401-428.   edoc | Open Access
Samuel, R., Bergman, M. M. und Hupka-Brunner, S. (2014) «Longitudinal effects of social background on educational and occupational pathways within early and strong school tracking», Longitudinal and Life Course Studies. Longview, 5(1), S. 1-18. doi: 10.14301/llcs.v5i1.258.   edoc | Open Access
Keller, A. C., Semmer, N. K., Samuel, R. und Bergman, M. M. (2014) «The Meaning and Measurement of Well-Being as an Indicator of Success», in Psychological, Educational and Sociological Perspectives on Success and Well-Being in Career Development. New York: Springer, S. 171-193.   edoc
Samuel, R., Bergman, M. M., Keller, A. C. und Semmer, N. K. (2014) «Introduction», in Psychological, Educational and Sociological Perspectives on Success and Well-Being in Career Development. New York: Springer, S. 1-6. doi: 10.1007/978-94-017-8911-0_1.   edoc
Keller, A. C., Samuel, R., Bergman, M. M. und Semmer, N. K. (Hrsg.) (2014) Psychological, Educational and Sociological Perspectives on Success and Well-Being in Career Development. Dordrecht: Springer. doi: 10.1007/978-94-017-8911-0.   edoc
Pirie, G., Bergman, Z. und Bergman, M. M. (2014) «Die Zukunft der Bahnmobilität in Südafrika: Vom Service Public zur sozialen Exklusion», Afrika Bulletin (156), S. 6-7. Verfügbar unter: http://www.afrikakomitee.ch/Bulletin/AfrikaBulletin156_2014.pdf.   
Barker, D., Barker-Ruchti, N., Gerber, M., Gerlach, E., Sattler, S., Bergman, M. M. und Pühse, U. (2013) «Swiss youths, migration and integrative sport : a critical-constructive reading of popular discourse», European journal for sport and society. Waxmann, Vol. 10, no. 2, S. 143-160. Verfügbar unter: http://www.ejss.ch/PDF-Dateien/ejss2013_Vol10_Issue2_Barker%20et%20al._Swiss%20youths,%20migration%20and%20integrative%20sport-A%20critical-constructive%20reading%20of%20popular%20discourse.pdf.   edoc
Bergman, M. M. (2013) «What is a dysfunctional school? : a conceptual note», Africa education review. Taylor & Francis, 10(2), S. 381-390. doi: 10.1080/18146627.2013.812290.   edoc
Huber, E. und Bergman, M. M. (2013) «Zwischen Wunsch und Realität: Ausbildungs- und Berufsverläufe von jungen Frauen», Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften. Universitätsverlag, 35(1), S. 181-199.   edoc
Samuel, R., Bergman, M. M. und Hupka-Brunner, S. (2013) «The Interplay between Educational Achievement, Occupational Success, and Well-Being», Social indicators research. Kluwer, 111(1), S. 75-96. doi: 10.1007/s11205-011-9984-5.   edoc | Open Access
Tree (2013) «Projekt - Dokumentation TREE 2000 - 2012.».   
Bergman, M. M. und Kanji, S. (2012) «Die Lehre und das Streben nach Exzellenz an der Universität Cambridge», in Durch Coaching Führungsqualitäten entwickeln : Kernkompetenzen erkennen und fördern. Zürich: Versus, S. 227-239.   edoc
Meyer, T., Hupka-Brunner, S., Samuel, R. und Bergman, M. M. (2012) «Einleitung und Überblick - ‹Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden›», in Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden. Wiebaden: Springer VS, S. 9-18.   edoc
Samuel, R., Hupka-Brunner, S., Stalder, B. E. und Bergman, M. M. (2012) «Wie beeinflusst Statustransfer zwischen den Generationen das Wohlbefinden junger Erwachsener?», in Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden. Wiesbaden: Springer VS, S. 383-408.   edoc
Keller, A. und Bergman, M. M. (2012) «Self-esteem among children in Grade R in an urban South African school», South African journal of childhood education. University of Johannesburg, Vol. 2, nr. 2, S. 172-182. Verfügbar unter: http://www.uj.ac.za/EN/Faculties/edu/CentresandInstitutes/UJICE/SouthAfricanJournalofChildhoodEducation/Documents/Volume%202%20Issue%202%20December%202012.pdf.   edoc
Hupka-Brunner, S., Kanji, S., Bergman, M. M. und Meyer, T. (2012) «Gender differences in the transition from secondary to post-secondary education in Switzerland : report commissioned by the OECD (TOR/PISA-l)». Basel: University of Basel, Social Research and Methodology. Verfügbar unter: http://edoc.unibas.ch/dok/A6043733.   edoc
Bergman, M. M., Hupka-Brunner, S., Meyer, T. und Samuel, R. (Hrsg.) (2012) Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden : ein interdisziplinärer Blick auf die Transition im Jugend- und jungen Erwachsenenalter. Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-531-19071-6.   edoc
Bergman, M. M., Horber-Papazian, K., Duchêne-Lacroix, C., Morariu, M. und Félix, A. (2012) «La place des indicateurs dans le pilotage stratégique des politiques du chômage et de l’intégration des étrangers dans les cantons de Vaud et du Valais». idheap.   
Bergman, M. M. (2012) «Evaluation der Schlussberichte für das nationale Programm 2001-2005 zur Bekämpfung des Alkoholismus». Kompetenzzentrum für Evaluation/Bundesamt für Gesundheit.   
Stalder, B. E. (2011) «Berufsausbildung mit geringen Lesekompetenzen? Ergebnisse der Schweizer PISA-Folgestudie TREE», in Becker, M., Fischer, M., und Spöttl, G. (Hrsg.) Kompetenzdiagnostik in der beruflichen Bildung – Probleme und Perspektiven. Frankfurt am Main: Peter Lang (Berufliche Bildung in Forschung, Schule und Arbeitswelt), S. 190-203.   edoc
Hupka-Brunner, S., Meyer, T., Stalder, B. E. und Keller, A. (2011) «PISA-Kompetenzen und Übergangswege: Ergebnisse aus der Schweizer TREE-Studie», in Krekel, E. M. und Lex, T. (Hrsg.) Neue Jugend, neue Ausbildung? Beiträge aus der Jugend- und Bildungsforschung. Bielefeld: Bertelsmann (Berichte zur beruflichen Bildung), S. 173-188.   edoc
Hupka-Brunner, S., Samuel, R., Huber, E. und Bergman, M. M. (2011) «Geschlechterungleichheiten im intergenerationalen Bildungstransfer in der Schweiz», in Hadjar, A. (Hrsg.) Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten. Wiesbaden: Springer VS, S. 77-97. doi: 10.1007/978-3-531-92779-4_4.   edoc
Bergman, M. M. und Grand-Guillaume-Perrenoud, A. (2011) «Lebensstil, Konsum und Zukunftsperspektiven von Schweizer Jugendlichen». BBL. Verfügbar unter: http://www.chx.ch/files/chx_wsb_2010-11.pdf.   edoc
Bergman, M. M. (2011) «Mixed methods», in International encyclopedia of political science. Thousand Oaks CA: Sage (A Sage Reference Publication), S. 1585-1589.   edoc
Bergman, M. M. (2011) «The politics, fashions, and conventions of research methods», Journal of Mixed Methods Research. Sage, 5(2), S. 99-102. doi: 10.1177/1558689811408318.   edoc
Bergman, M. M., Heinzmann, C., Huber, E. und Vogel, M. (2011) Bügle, büeze, chrampfe : schweizerdeutsche Erzählungen über Arbeit. Zürich: Seismo.   edoc
Bergman, M. M., Hupka-Brunner, S., Keller, A., Meyer, T. und Stalder, B. E. (Hrsg.) (2011) Transitionen im Jugendalter = Transitions juvéniles en Suisse = Youth transitions in Switzerland : Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE : résultats de l’étude longitudinale TREE : results from the TREE panel study. Zürich: Seismo.   edoc
Heberer, M., Depner, C., Bergman, M. M., Heinzmann, C. und Keller, A. (2011) «Entwicklung eines Indikators zur Messung der subjektiven Bewertung der Spitalqualität aus Sicht von Patientinnen und Patienten. Technischer Bericht.». Universitätsspital Basel.   
Bergman, M. M. und Bergman, Z. (2011) «Perspectives of learners and teachers on school dysfunctions in South Africa», Education as Change, 15:sup1, S. 35-48. doi: 10.1080/16823206.2011.643620.   
Bergman, M. M. (2011) «O nezbytnosti treti generace ve smisenem designu, teorii a vyzkumu: o prekonavani nekompatibility kvalitativniho a kvantitativniho vyzkumu», Pedagogicka orientace, (21/4), S. 457-473.   
Bergman, M. M., Bergman, Z. und Gravett Sarah (2011) «The development and application of the Explanatory Model of School Dysfunctions», south african journal of education. Science Africa, 31(4), S. 461-474. doi: 10.15700/saje.v31n4a476.   
Hupka-Brunner, S., Gaupp, N., Geier, B., Lex, T. und Stalder, B. E. (2011) «Chancen bildungsbenachteiligter Jugendlicher: Bildungsverläufe in der Schweiz und in Deutschland», Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation (ZSE), 31(1), S. 62-78.   
Bergman, M. M. (2011) «Project report on the Mission 21 field trip to Indonesia». Mission 21.   
Bergman, M. M. (2011) «The Good, the Bad, and the Ugly in Mixed Methods Research and Design», Journal of Mixed Methods Research, 5, S. 271-275. doi: 10.1177/1558689811433236.   
Samuel, R., Hupka-Brunner, S., Stalder Barbara Elisabeth und Bergman, M. M. (2011) «Successful and Unsuccessful Intergenerational Transfer of Educational Attainment on Wellbeing in the Swiss Youth Cohort TREE», Swiss Journal of Sociology, 37(1), S. 57-78.   
Kammermann, M., Stalder, B. E. und Hättich, A. (2011) «Two-year apprenticeships – a successful model of learning?», Journal of Vocational Education & Training (JVET), 63(3), S. 377-396.   
Todorov, A., Weber, H., Zanolari, A., Basler, V., Keller, A., Heinzmann, C., Bergman, M. M., Kübler, W. und Heberer, M. (2011) «Auswertung der Patientenbefragung 2010 des Universitätsspitals Basel». Universitätsspital Basel.   
Kleiner, B., Heinzmann, C., Eberle, T. S. und Bergman, M. M. (2011) «Qualitative Data Archiving in Switzerland», IASSIST quarterly, 34 - 35(3&4 - 1&2), S. 77-80.   
Bergman, M. M., Eberle, T., Flick, U., Förster, T., Horber, E., Maeder, C., Mottier, V., Nadai, E., Rolshoven, J., Seale, C. und Widmer, J. (2010) A statement on the meaning, quality assessment, and teaching of qualitative research methods = Manifest zur Bedeutung, Qualitätsbeurteilung und Lehre der Methoden qualitativer Sozialforschung = Déclaration sur la signification, l’évalutation de la qualité et l’enseignement de méthodes de recherche qualitative. Bern: Swiss Academy of Humanities and Social Sciences. Verfügbar unter: http://www.sagw.ch/de/sagw/oeffentlichkeitsarbeit/publikationen/publis-wiss-pol.html.   edoc
Lipps, O., Tillmann, R., Kuhn, U., Lillard, D. und Bergman, M. M. (Hrsg.) (2010) Social science research with panel data in Switzerland = Sozialwissenschaftliche Forschung mit Paneldaten in der Schweiz = Recherches en sciences sociales avec des données de Panel en Suisse. Zürich: Seismo (Schweizerische Zeitschrift für Soziologie).   edoc
Heinzmann, C. und Bergman, M. M. (2010) «Soziale Exklusion und Armut zwischen Theorie und Empirie: Kartografie zweier sozialwissenschaftlicher Konstrukte», Schweizerische Zeitschrift für Soziologie. Seismo, 36(3), S. 511-539.   edoc
Bergman, M. M. (2010) «On concepts and paradigms in mixed methods research», Journal of Mixed Methods Research. Sage, 4(3), S. 171-175. doi: 10.1177/1558689810376950.   edoc
Lipps, O., Tillmann, R., Kuhn, U., Lillard, D. und Bergman, M. M. (2010) «Editorial», Schweizerische Zeitschrift für Soziologie. Seismo, S. 207-211.   edoc
Bergman, M. M. (2010) «Hermeneutic Content Analysis : textual and audiovisual analysis within a mixed methods framework», in Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. London: Sage, S. 379-396.   edoc
Bergman, M. M. (2010) «Evaluation methods and processes : tensions between expectations, resources and competencies», LeGes. Schweizerische Bundeskanzlei, 21(1), S. 23-31. Verfügbar unter: https://www.bk.admin.ch/themen/lang/00938/02124/05358/index.html?lang=de&download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCGdH18gWym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--.   edoc
Imdorf, C., Granato, M., Moreau, G., Waardenburg, G. und Bergman, M. M. (Hrsg.) (2010) Sociology of vocational education and training in Switzerland, France and Germany. Zürich: Seismo (Schweizerische Zeitschrift für Soziologie).   edoc
Phirir, O. und Bergman, M. M. (2010) «MEDSA-SAB Ltd Tavern Program: Intervention of HIV/AIDS, Violence against Women and Children, and Responsible Use of Alcohol». SAB Miller, Johannesburg.   
Barker, D., Barker-Ruchti, N., Gerber, M., Gerlach, E., Knöpfli, M., Sattler, S., Bergman, M. M. und Pühse, U. (2010) «Swiss youths and the storying of non-participation in organised sport: A narrative examination of two cases», Journal of Sport Science and Physical Education Bulletin, (60), S. 38-43.   
Horber-Papazian, K., Duchêne-Lacroix, C., Bergman, M. M. und Morariu, M. (2010) «La place des Indicateurs dans le pilotage de la politique publique». Idheap Lausanne.   
Stalder, B. E., Meyer, T. und Hupka-Brunner, S. (2009) «Low Achievers’ Risky Pathways: PISA Literacy Scores as Predictors of Upper Secondary Enrolment and Graduation», in Rauner, F., Smith, E., Hauschildt, U., und Zelloth, H. (Hrsg.) Innovative Apprenticeships. Promoting Successful School-to-Work Transitions. Berlin: LIT, S. 137-140.   edoc
Seibert, H., Hupka-Brunner, S. und Imdorf, C. (2009) «Wie Ausbildungssysteme Chancen verteilen : Berufsbildungschancen und ethnische Herkunft in Deutschland und der Schweiz unter Berücksichtigung des regionalen Verhältnisses von betrieblichen und schulischen Ausbildungen», Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 61(4), S. 595-620. doi: 10.1007/s11577-009-0084-3.   edoc | Open Access
Ohnmacht, T., Maksim, H. und Bergman, M. M. (2009) «Mobilities and inequality : an introduction», in Mobilities and inequality. Farnham: Ashgate (Transport and society), S. 1-4.   edoc
Jeangros-Burton, C., Widmer, E. und Bergman, M. M. (Hrsg.) (2009) Cumulative and Compensatory Effects over the Life Course = Kumulative und kompensatorische Effekte im Lebenslauf. Zürich: Seismo (Schweizerische Zeitschrift für Soziologie).   edoc
Ohnmacht, T., Maksim, H. und Bergman, M. M. (Hrsg.) (2009) Mobilities and inequality. Farnham: Ashgate (Transport and society).   edoc
Bergman, M. M., Imbusch, P., Mäder, U. und Nollert, M. (Hrsg.) (2009) War : a challenge to sociology. Zürich: Seismo (Schweizerische Zeitschrift für Soziologie).   edoc
Ackermann, G., Bergman, M. M., Heinzmann, C. und Läubli Loud, M. (2009) «Komplexitätsreduktion durch Klassifikationsmodelle in der Gesundheitsförderung und Prävention», in Aspekte der Prävention. Ausgewählte Beiträge des 3. Nationalen Präventionskongresses Dresden, 27. bis 28. November 2009. Stuttgart: Thieme, S. 20-29.   edoc
Marquis, L. und Bergman, M. M. (2009) «Development and consequences of referendum campaigns in Switzerland», Swiss political science review. Rüegger, 15(1), S. 63-97. doi: 10.1002/j.1662-6370.2009.tb00123.x.   edoc
Bergman, M. M. (2009) «Construction of a measure on attitudes toward female clients by First National Bank Commercial employees». FNB, Johannesburg.   
Ohnmacht, T., Maksim, H. und Bergman, M. M. (2009) «Mobilities and Inequality: Making Connections», in Ohnmacht, T., Maksim, H., und Bergman, M. M. (Hrsg.) Mobilities and Inequality. Farnham: Ashgate, S. 7-25.   
Heberer, M., Depner, C., Prengel, A., Absahagen, C. und Bergman, M. M. (2009) «Patientenzufriedenheit im QMR Kontext: Modell, Methode und Ergebnisse», Deutsche Medizinische Wochenschrift. Georg Thieme Verlag, (134), S. 327.   
Bergman, M. M. und [et al.] (2009) «Subjective patient assessment of hospital quality: Development of single-item measure using a mixed methods approach». Universitätsspital Basel.   
Bergman, M. M. und [et al.] (2009) «The context of recruitment at the Swiss Army». Eidgenössisches Departement für Verteidigung, Bevölkerungsschutz und Sport, Bern.   
Meyer, T. (2009) «Wer hat, dem wird gegeben. Bildungsungleichheit in der Schweiz», in Suter, C., Perrenoud, S., Levy, R., Kuhn, U., Joye, D., und Gazareth, P. (Hrsg.) Sozialbericht 2008. Zürich: Seismo, S. 60-81.   
Meyer, T. (2009) «Can “vocationalisation” of education go too far? The case of Switzerland», European journal of vocational training, 46(1), S. 28-40.   
Bergman, M. M. (2008) «Introduction: Whither Mixed Methods?», in Advances in Mixed Methods Research. London: Sage, S. 1-8.   edoc
Bergman, M. M. (2008) «The Straw Men of the Qualitative-Quantitative Divide and their Influence on Mixed Methods», in Advances in Mixed Methods Research. London: Sage, S. 11-21.   edoc
Lampert, P., Tan, K. L. L., Prandy, K., Gayle, V. und Bergman, M. M. (2008) «The Importance of Specificity in Occupation-Based Social classifications», International Journal of Sociology and Social Policy. Emerald Group Publishing Limited, 5(28), S. 179-192. doi: 10.1108/01443330810881231.   edoc
Bergman, M. M., Hupka-Brunner, S., Meyer, T. und Stalder, B. E. (2008) «TREE project documentation 2000-2008». Basel: TREE, Transitions from Education to Employment [c/o Universität Basel]. Verfügbar unter: http://tree.unibas.ch/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=fileadmin/tree/redaktion/docs/TREE_2008_Project_documentation_2001-2008_english.pdf&t=1355231240&hash=8b262463f5cf0b7a92e20663eb7eef7d.   edoc | Open Access
Bergman, M. M. (2008) «Combining different types of data for quantitative analysis», in The SAGE handbook of social research methods. Los Angeles, S. 585-601.   edoc
Bergman, M. M. (Hrsg.) (2008) Advances in mixed methods research : theories and applications. Los Angeles: SAGE.   edoc
Manderscheid, K. und Bergman, M. M. (2008) «Spatial patterns and social inequality in Switzerland? : modern or post-modern?», in The social fabric of the networked city. Lausanne: EPFL Press (Urbanism), S. 41-65.   edoc
Heinzmann, C., Bergman, M. M. und Läubli-Loud, M. (2008) «Klassifikationsmodelle in der Gesundheitsförderung und Prävention: Möglichkeiten und Grenzen für die Konzeption und Evaluation von Projekten und Programmen», Zeitschrift für Prävention und Gesundheitsförderung, 3(2), S. 119-127.   
Tree (2008) «TREE: Konzepte und Skalen. Befragungs-Wellen 1 bis 7».   
Keller, C., Schultheis, F. und Bergman, M. M. (2008) «Urban Riots and Youth Violence: German and French Perspectives.», Schweizerische Zeitschrift für Soziologie. Seismo, 34(2), S. 239-430.   
Bergman, M. M. und Grob, A. (2008) «Outline of a Strategy to Evaluate and Assess the Suitability of the Recruitment and Cadre Selection Instruments and Process of the Swiss Army». Eidgenössisches Departement für Verteidigung, Bevölkerungsschutz und Sport, Bern.   
Stalder, B. E., Meyer, T. und Hupka-Brunner, S. (2008) «Leistungsschwach - Bildungsarm? PISA-Kompetenzen als Prädiktoren für nachobligatorische Bildungschancen», Die Deutsche Schule, 100(4), S. 436-448.   
Bergman, M. M. (2007) «Armut und Ausschluss im Blick Behalten», Uni Nova. Universität, Vol. 106, S. 26-27.   edoc
Bergman, M. M. (2007) «Der Transfer von Vorteilen und Kapital», Uni nova. Universität Basel, 105, S. 28-29.   edoc | Open Access
Bergman, M. M. (2007) «Political Stratification», in Darity, W. A. (Hrsg.) The International Encyclopedia of the Social Sciences. Detroit: Macmillan Reference, S. 168-170.   
Bergman, M. M. (2007) «Multimethod Research and Mixed Methods Research: Old Wine in New Bottles?», Journal of Mixed Methods Research, 1(1), S. 101-104.   
Bergman, M. M. (2007) «Who’s in and who’s out? The dynamics of socio-cultural and political integration and exclusion in Switzerland». Swiss National Science Foundation.   
Stalder, B. E. (2007) «TREE: Konzepte und Skalen. Befragungswellen 1 bis 6».   
Bergman, M. M. (2006) «Klassische Ansätze zur Untersuchung von Sozialstruktur und Ungleichheit», UniNova, 1 Juli, S. 27-28.   
Fux, B. und Bergman, M. M. (Hrsg.) (2006) Gemeinschaft und Gesellschaft im Diskurs der modernen Soziologie: Aufsätze zu Ehren von Ferdinand Tönnies anlässlich seines 150. Geburtstags. Zürich: Seismo (Schweizerische Zeitschrift für Soziologie).   edoc
Bergman, M. M. und Fux, B. (Hrsg.) (2006) Health and Age. Zürich: Seismo (Schweizerische Zeitschrift für Soziologie).   edoc
Laoubaou, A. N., Wyss, K., Schwärzler, P., Obrist, B. und Bergman, M. M. (2006) «Communication socioculturelle comme outil de prévention des maladies sexuellement transmissibles et le VIH chez les adolescents au Tchad», VertigO, H. 3, S. 1-9. doi: 10.4000/vertigo.1852.   edoc
Bergman, M. M. (2006) «Lebensstil und Konsum als neue Formen sozialer Differenzierung?», UniNova, S. 24-25.   
Heinzmann, C. und Bergman, M. M. (2006) «Nutzen und Relevanz des Modells zur Typisierung von Ergebnissen in der Gesundheitsförderung und Prävention für das Bundesamt für Gesundheit». Bundesamt für Gesundheit, Bern.   
Lambert, P. S., Prandy, K. und Bergman, M. M. (2005) «Specificity and Universality in Occupation-based Social Classifications», in Paper prepared for the first conference of the European Association for Survey Research. Paper prepared for the first conference of the European Association for Survey Research, S. 1-26. Verfügbar unter: http://www.staff.stir.ac.uk/paul.lambert/downloads/lpb_barcelona_19jul05.pdf.   edoc
Bergman, M. M. und Coxon, A. P. M. (2005) «The quality in qualitative methods», Forum: qualitative social research = Forum qualitative Sozialforschung : FQS. Freie Univ. Berlin, 6(2), S. Art. 34.   edoc | Open Access
Eberle, T. S. und Bergman, M. M. (2005) «Introduction [14 paragraphs]», Forum: qualitative social research = Forum qualitative Sozialforschung : FQS. Freie Univ. Berlin, 6(2), S. Art. 30. Verfügbar unter: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/453/967.   edoc
Meyer, T. (2005) «Fährt der Lift hoch oder die Welt runter? : vom angeblichen Leistungszerfall der heutigen Schülerinnen und Schüler».   edoc
Lambert, P., Bergman, M. M. und Prandy, K. (2005) «Leisurely moments or lifetimes? Contexts and the study of leisure, consumption, and stratification.». Verfügbar unter: https://www.iser.essex.ac.uk/files/conferences/bhps/2005/docs/pdf/papers/lambert.pdf.   
Meyer, T. und Stalder, B. E. (2005) «Wie weiter nach der Schule? Längsschnittliche Untersuchung von nachobligatorischen Ausbildungs- und Erwerbsverläufen in der Schweiz», in Chaponnière, M., Flückiger, Y., Hotz-Hart, B., Osterwalder, F., Sheldon, G., und Weber, K. (Hrsg.) Bildung und Beschäftigung in der Diskussion. Zürich: Rüegger, S. 163-170.   
Bergman, M. M. und Joye, D. (2005) «Comparing social stratification schemata: CAMSIS, CSP-CH, Goldthorpe, ISCO-88, Treiman, & Wright», Cambridge Studies in Social Research, 10, S. 1-35. Verfügbar unter: http://www.sociology.cam.ac.uk/research/srg/cs10.   
Bergman, M. M. und Eberle, T. S. (Hrsg.) (2004) Qualitative inquiry: research, archiving, and re-use. [Bern]: Swiss Academy of Humanities and Social Sciences.   edoc
Meyer, T. (2004) «Rationierte Bildung».   edoc
Bergman, M. M. (2004) «Systematic Qualitative Analysis of Interview Data. Proceedings of the 6th International Conference on Logic and Methodology». ISA-RC 33, Amsterdam.   
Hupka-Brunner, S. und Stalder, B. E. (2004) «Die Situation junger Migrantinnen und Migranten beim Übergang Sek I/Sek II», in Schweiz. Konferenz der Gleichstellungsbeauftragten (Hrsg.) Achtung Gender. Ausbildungsverhalten von Mädchen und jungen Frauen: Trends und Tipps. Zürich/Buchs: Schweiz. Konferenz der Gleichstellungsbeauftragten, S. 79-94.   
Kaufmann, V., Bergman, M. M. und Joye, D. (2004) «Motility: Mobility as capital», International Journal of Urban and Regional Research, 28(4), S. 745-756.   
Bergman, M. M. (2004) «Sorting Qualitative Data. Proceedings of the 6th International Conference on Logic and Methodology». ISA-RC 33, Amsterdam.   
Bergman, M. M. (2003) «Pauvreté, exclusion et territoire dans les sociétés modernes», Les Annales de la Recherche Urbaine. Centre de Recherche d’Urbanisme, 93, S. 86-97. doi: 10.3406/aru.2003.2486.   edoc | Open Access
Bergman, M. M. (2003) «The Broad and the Narrow in Ethnography on Organisations», in Disziplinäre Orientierungen. Berlin: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research (FQS) (Forum: Qualitative Social Research ).   edoc
Meyer, T. (2003) «Ungebildet in die Wissensgesellschaft? Risiken junger Migrantinnen und Migranten auf dem Weg zu einer Berufsqualifikation», Terra cognita, 2003(3), S. 24-29.   
Joye, D. und Bergman, M. M. (2003) «The European Social Survey in Switzerland and recruitment: Some remarks. Report from the European Social Survey (ESS) project». National Centre for Social Research, London.   
Meyer, T. (2003) «Verlaufsprozesse im Berufsbildungssystem», Berufsbildung als System und Verlaufsprozesse / Übergänge im System. Gutachten im Auftrag der Kommission Technologie und Innovation (KTI).   
Bergman, M. M. (2003) «Ungleichheit», in Carigiet, E., Mäder, U., und Bonvin, J.-M. (Hrsg.) Wörterbuch der Sozialpolitik. Zürich: Rotpunktverlag, S. 337-338.   
Bergman, M. M. (2003) «Rasse und Wissenschaft», in Carigiet, E., Mäder, U., und Bonvin, J.-M. (Hrsg.) Wörterbuch der Sozialpolitik. Zürich: Rotpunktverlag, S. 244-245.   
Joye, D., Bergman, M. M. und Lambert, P. (2003) «Intergenerational educational and social mobility in Switzerland», Swiss Journal of Sociology, 29/2, S. 263-291.   
Joye, D. und Bergman, M. M. (2003) «Response propensity and acquiescence: Effects on data quality. Report from Switzerland to the European Social Survey (ESS) project». National Centre for Social Research, London.   
Bergman, M. M. (2003) «Sozialstruktur», in Carigiet, E., Mäder, U., und Bonvin, J.-M. (Hrsg.) Wörterbuch der Sozialpolitik. Zürich: Rotpunktverlag, S. 304-305.   
Bergman, M. M., Joye, D. und Fux, B. (2002) «Social change, mobility, and inequality in Switzerland in the 1990s», Swiss Journal of Sociology. Seismo, 28(2), S. 267-295. Verfügbar unter: http://szs.sgs-sss.ch/wp-content/uploads/2016/08/revue_28_2_2002.pdf.   edoc
Joye, D., Bergman, M. M. und Budowski, M. (2002) «Technical report of the Swiss Household Panel : recodifications of variables for five social stratification schemas». Neuchâtel: Swiss Household Panel. Verfügbar unter: http://www.swisspanel.ch/IMG/pdf/Technical_descrip_strat_E.pdf.   edoc
Budowski, M., Tillmann, R. und Bergman, M. M. (2002) «Poverty, stratification, and gender in Switzerland», Swiss Journal of Sociology, 28/2, S. 297-317.   
Bergman, M. M. und Mottier, V. (2002) «Sexual interactions and the dynamics of intimacy in the context of HIV/AIDS. Final Research Report.». Swiss Federal COmmission on AIDS and Swiss National Science Foundation.   
Bergman, M. M. (2002) «Reliability and validity in interpretive research during the conception of the research topic and data collection», Sozialer Sinn, 2, S. 317-331.   
Scott, J. : B. und Manfred Max (2002) «Teenagers at risk: Overcoming family disadvantage», Catan, L. (Ed.): Youth, Citizenship, and Social Change. Economic and Social Research Council.   
Bergman, M. M., Lambert, P., Prandy, K. und Joye, D. (2002) «Theorization, construction, and validation of a social stratification scale: Cambridge Social Interaction and Stratification Scale (CAMSIS) for Switzerland», Swiss Journal of Sociology, 28/1, S. 7-25.   
Bergman, M. M. (2002) «Evaluation der Schlussberichte für das nationale Programm 2001-2005 zur Tabakprävention». Kompetenzzentrum für Evaluation/Bundesamt für Gesundheit.   
Lambert, P., Prandy, K. und Bergman, M. M. (2002) «CAMSIS Project Report: Swiss Occupational Unit Score Construction». Cardiff School of Social Sciences, Cardiff.   
Prandy, K., Lambert, P. und Bergman, M. M. (2002) «National contexts and cross-national comparisons of structures of social stratification». Proceedings from: The ISA XVth World Congress of Sociology, Research Committee 20 Panel. Brisbane, Australia.   
Bergman, M. M. (2001) «Evaluation of the National Tobacco Programme for the Swiss Health Department». Swiss Federal Health Department, Bern.   
Bergman, M. M. und Scott, J. (2001) «Young adolescents’ wellbeing and health-risk behaviours: Gender and socio-economic differences», Journal of Adolescence, 24, S. 184-197.   
Meyer, T. und Stalder, B. E. (2001) «Ungebildet in die Wissensgesellschaft? Ein Blick auf die VerliererInnen im Transitionsprozess», Workshop Paper Internationaler Kongress "Übergänge/Transitions" der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) und der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung (SGL) vom 4.-6. Oktober 2001. Symposium "Veränderte Funkt.   
Bergman, M. M. (2001) «Evaluation of the National Alcohol Programme for the Swiss Health Department». Swiss Federal Health Department, Bern.   
Bergman, M. M. (2001) «Can the internet respond to evaluators’ needs? The web as a training tool and information resource.», Swiss Forum for Migration and Population Studies.   
Meyer, T., Stalder, B. E., Amos, J. und Donati, M. (2001) «Wie weiter nach der Schule? Transitionen von der Erstausbildung ins Erwerbsleben», in Horváth, F. (Hrsg.) Forum Bildung und Beschäftigung. Workshop-Dokumentation. Bern: Nationales Forschungsprogramm Bildung und Beschäftigung, S. 289-294.   
Mottier, V. und Bergman, M. M. (2000) «Sexual interactions and the dynamics of intimacy in the context of HIV/AIDS risk (2nd Report)». CCRS/SNF, Bern.   
Etter, J.-F., Bergman, M. M. und Perneger, T. V. (2000) «On quitting smoking: Development of two scales measuring the use of self-change strategies in current and former smokers (SCS-CS and SCS-FS)», Addictive Behaviors, 25(4), S. 523-538.   
Etter, J.-F., Humair, J.-P., Bergman, M. M. und Perneger, T. V. (2000) «Development and validation of the attitudes towards smoking scale (ATS-18)», Addiction, 95(4), S. 613-625. Verfügbar unter: http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail/detail?sid=c7c3ebb9-e6f3-4587-9072-45bcb6286889%40sessionmgr113&vid=0&hid=105&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=3045887&db=sih.   
Etter, J.-F., Humair, J.-P., Bergman, M. M. und Perneger, T. V. (2000) «Development and validation of a scale measuring self-efficacy of current and former smokers», Addiction, 95, S. 901-913.   
Mottier, V. und Bergman, M. M. (1999) «Entre deux faces au sida», Psychoscope, 10/20, S. 12-13.   
Bergman, M. M. (1999) «Evaluators evaluating evaluators», LeGes/Gesetzgebung Heute, 2/99, S. 1-25.   
Bergman, M. M. (1999) «Would the real social representation please stand up? Three levels of analysis of social representations of European American and Mexican American identity.», Papers on Social Representations/Textes sur les représentations sociales, 8, S. 1-17.   
Mottier, V. und Bergman, M. M. (1999) «Sexual interactions and the dynamics of intimacy in the context of HIV/AIDS risk (1st Report)». CCRS/SNF, Bern.   
Bergman, M. M. (1998) «Where do they come from and where are they going? The links between objective and subjective socioeconomic status, and between socioeconomic status and academic choices of students at the Université de Genève». Rectorat, Université de Genève.   
Wisler, D., Marquis, L. und Bergman, M. M. (1998) «Analyse des votations fédérales du 28 septembre 1997», VOX. GfS, Bern, Zürich.   
Bergman, M. M. (1998) «The judicial and institutional conditions of Affirmative Action in Canada and the USA. In Combating racial discrimination: Affirmative Action as a model for Europe?». Commission of the European Communities, Brussels.   
Bergman, M. M. (1998) «A theoretical note on the differences between attitudes, opinions, and values», Swiss Political Science Review, 4(2), S. 81-93.   
Bergman, M. M., Cattacin, S. und Läubli-Loud, M. (1998) «Evaluators Evaluating Evaluators: Peer-assessments and training opportunities of evaluators in Switzerland». Laboratoire de recherches sociales et politiques appliquées. RESOP - Université de Genève. Verfügbar unter: http://www.bag.admin.ch/evaluation/01759/02074/02338/index.html?lang=en.   
Bergman, M. M. (1998) «Social representations as the mother of all behavioral predispositions? The relations between social representations, attitudes, and values», Papers on Social Representations/Textes sur les représentations sociales, 7(1-2), S. 77-83.   
Wisler, D., Marquis, L. und Bergman, M. M. (1997) «Analyse der eidgenössischen Abstimmung vom 28.September 1997», VOX. GfS, Bern, Zürich.   
Bergman, M. M., Lucas, B., Cattacin, S. und Wernli, B. (1997) «Libéraliser, réduire les risques, soigner ou réprimer? L’opinion de la population suisse à l’égard de la politique en matière de drogue». Université de Genève: Travaux et Communications, Départment de science politique.